Využití potenciálu jógy k posilnění imunity

Problémem dnešní doby je potenciální možnost infekce covid 19, neklid ve světě, napětí ve společnosti. To vše vytváří stres. Vzniká vnitřní napětí a nerovnováha. V konečném důsledku to vede k oslabení imunitního systému.

Jak najít ztracenou rovnováhu? Jak posilnit svou imunitu?

Jóga je dávná indická nauka, dává návod, jak člověk může projít zdárně svým životem.   

Jógové cviky působí celistvě a uvádějí tělo, mysl a vědomí do rovnováhy.

Jóga nabízí tělesná cvičení (ásany), dechová cvičení (pránájáma), meditaci (djána) a očistné techniky. Učení jógy klade důraz na čisté myšlení a plnohodnotnou stravu, nejlépe laktovegetariánskou.

Ásany jsou tělesná cvičení. Jedná se o vědomý pohyb prováděný v souladu s dechem.  Výsledkem je hluboké tělesné i duševní uvolnění. Jednotlivé ásany se můžeme naučit v kurzech nebo v učebnicích jógy.  Hluboký efekt má pouze pravidelné cvičení. S ohledem na aktuální potřebu podpořit dechové funkce je vhodné volit cviky, které „otevírají“ hrudník. Pro praktický život je dobré naučit se cvičit sestavu Súrja namaskár (pozdrav slunci) nebo Khátú pranám (pozdrav Khátú). Pravidelné cvičená ásan vytváří stav  tělesné stability a uvolnění. To vše přispívá k posilnění imunity.

Cvičení ze systému Jóga v denním životě.

Dechové cvičení. Dlouhodobé nošení roušek rozhodně nepodporuje kvalitní dýchání. Plíce nejsou dostatečně prodýchané. Současně dochází ke zpětnému vdechování zplodin, které měly pří výdechu být vyloučeny z těla ven. Může dojít k hypoxii a hyperkapnii.  Je důležité aučit se dýchat plným dechem.  Je to brániční dech (při dýchání se pohybuje břišní stěna). Několikrát denně 2 – 5 minut si zacvičte cvičit pránájámu dle návodu z učebnice jógy. Podpoříte tak kvalitní dech. Současně se uvolní vnitřní napětí. To vše přispívá k posilnění imunity.

Meditace (djána) je nasměrování pozornosti do svého nitra. Následuje uvolnění   mysli a zklidnění nikdy nekončícího proudu myšlenek.  Uvolní se napětí v hlavě a následně i v celém těle. Meditaci se lze naučit praktikovat jak při denních činnostech, tak v jógovém sedu na klidném, tichém místě.  Meditace navodí vnitřní rovnováhu. To vše rovněž přispívá k posilnění imunity.

Néti. Očistná technika proplachování nosu slanou vodou (néti) čistí sliznici nosu a činí ji více odolnou vůči virovým infektům. Čímž výrazně přispívá k posilnění imunity.                                                               

Čisté myšlení. Hlavou se nám honí neustále nové a nové myšlenky. Jóga doporučuje naučit se naše myšlenky pozorovat. Je žádoucí udělat si jasno, zda jde o myšlenky, které v konečném důsledku vedou náš život k prosperitě nebo nás vedou do destruktivních konců. Převládají-li kreativní myšlenky,  stabilizují vnitřní rovnováhu. To vše přispěje k posilnění imunity.

Strava je důležitým faktorem zdraví. Ovlivňuje nejen tělo, ale i psychiku. Strava dle principů jógy má být rozmanitá, kvalitní, plnohodnotná a čerstvá. Učení jógy doporučuje stravu laktovegetariánskou.  V dnešní době je aktuální klást si otázky:

* Co jím?
* Proč jím právě toto jídlo?
* Jaká je kvalita jídla, které jím?
* Co jídlo, které právě jím v mém těle udělá? (součást učení ájurvédy)
* Odkud moje jídlo pochází? Pití dostatečného množství čisté vody je nezbytností. Čistá strava pročistí tělo. Zklidní mysl. To vše přispěje k posilnění imunity.

Somras. Učení ájurvédy nám poskytuje cenný recept na Somras – přírodní šťávu z česneku, zázvoru, citronu, jablečného octa a medu. Somras, jehož recepturu  doladil   do konečné podoby autor systému Jóga v denním životě paramhansa svámí Mahéšvarananda, je vyrobený speciální ájurvédskou technologií. Čistí cévy a detoxikuje organismus. Tím rovněž významně posilňuje imunitu.

Učení jógy říká: Jsme to, co jíme, jsme takoví, jak myslíme.

Vedle cvičení jógy má nezastupitelnou roli v procesu posilňování imunity  kvalitní spánek, pohyb na čerstvém vzduchu a dobré mezilidské vztahy.

Uvedené jógové praktiky mají hluboké působení na naše tělo. Je potřeba postupovat systematicky, od jednoduchých postupně k složitějším. Nejlépe pod vedením zkušeného cvičitele jógy.

I v dnešní době je možné těšit se dobrému zdraví. Vyžaduje to převzít zodpovědnost za svůj život do svých rukou.

Buďme zdraví.

MUDr. Vít Čajka, Ph.D.
Nový Malín 43
mail: vit.cajka@seznam.cz
www.spiralaiq.cz
www.somras.cz
www.joga.cz